המורה כמאמן

ממחקרים שונים שבדקו מהי דמות המורה האידיאלי בעיני תלמידים, התברר כי יש מספר  תכונות שחוזרות על עצמן. ברובם עולים שני מרכיבים מרכזיים של המורה האידיאלי:

  1. שליטה בתחום הדעת ובמיומנויות הוראה.
  2. היכולת ליצירת דיאלוג משמעותי עם התלמידים.

school-649390_640

מורים שמבקשים להביא את תלמידיהם למיצוי יכולותיהם הם מורים שמקיימים יחסי אדם-מורה/אדם-תלמיד עם תלמידיהם. הם מבינים שיחסי מורים-תלמידים הם יחסים שיש בהם דיאלוג, אהבה, אותנטיות וישירות. הכיתה בה הם מלמדים נתפסת בעיניהם כקהילה אנושית, שיש בה מגוון של התנסויות וחוויות משמעותיות, התורמות לעיצוב האישיות של חבריה והמסייעות לתהליך צמיחתם של תלמידיהם. יחסיהם של מורים אלה עם תלמידיהם הם עשירים ומורכבים, יחסים של נתינה הדדית, ויש בהם סיפוק ותגמולים, שאינם בהכרח חומריים, אלא יותר רגשיים.

גישות אלה מובילות אתנו להבנה שיש לפתח מורים כמאמנים. פיתוח מורים כמאמנים הוא שלב ראשון במהלך משמעותי, שעשוי להתחולל בבית הספר, ואשר בו יושם דגש על תפקידי המורה לא רק כמקנה דעת וידע, אלא בעיקר כחונך, כמאמן, כמתווה דרך.

אז מהו אימון?

מקצוע האימון הינו מקצוע החודר אט אט גם לשדה החינוך.  האימון הגיע אלינו מארה"ב, ומקורו בעולם הספורט. מאחורי כל ספורטאי מצטיין עומד מאמן שעוזר לו להגיע ליעד. מאחורי כל מדליה עומדת עבודת  המאמן והמתאמן. הרעיון הוא: אם אפשר לאמן את השרירים הפיסיים של הגוף, אפשר לאמן גם שרירים אחרים: שריר המוטיבציה, שריר הביטחון, שריר האתגר, שריר הסקרנות ועוד ועוד שרירים, שהם, למעשה, המשאבים שיש לכל אדם ואדם.  או אז גם לומדים יכולים להגיע לתוצאות או שינויים  משמעותיים בהישגיהם בחייהם בזמן  קצר ובדרך נינוחה ויעילה.
תהליך האימון מבוסס על מערכת יחסים ייחודית הנוצרת בין המאמן למתאמן המושתתת על
הקשבה והעצמה. מערכת יחסים הבונה הלך רוח פסיכולוגי הנקרא "זרימה". גישה מובילה את הלומדים ללמידה אפקטיבית בתחושה של הנאה והנעה. למידה המקדמת לומדים להצלחה.

בתהליכי זרימה מערכת היחסים בין המורה ללומד התאפיינת באווירת שותפות לדרך ולמטרה . המאמן רואה את גדולת המתאמן ומקשיב לו בצורה נקייה, ללא שיפוטים, דעות קדומות או ביקורת. הקשבה כזו יוצרת מרחב נינוח ואוהד, המאפשר למתאמן לצמוח בתוכו. תוך כדי תהליך האימון מציב המאמן מראה מול המתאמן ומאפשר לו להתבונן מנקודת מבט חדשה. התבוננות זו ממוקדת ברצונות, בכישורים, בעוצמות ובאפשרויות שלו. האימון בבסיסו גורם לנו לראות את הפרט בראיה חיובית  ומעצימה.  

המורה המאמן יכול לחזק את תלמידיו ולהביאם למודעות למשאבים שלהם. ההנחה היא שאדם שמרגיש חזק, שמאמין ביכולות שלו, שמחובר למשאבים שלו ויודע לנכס אותם לעצמו, יהיה בעל מסוגלות גבוהה יותר להתמודדות עם מצבי עמימות. החיזוק יכול להיעשות בכמה דרכים. אחת הדרכים היא שימוש בשפה מעצימה.

 

 

 

המורה המאמן ישים לב לשפה שבה משתמש התלמיד ויעזור לו לרכוש שפה חדשה. שפה של מסוגלות, בטחון בעצמו, מכוּוָנוּת לעשייה ולפעולה.

אחד הכלים המרכזיים של עבודת האימון הוא סימון מטרות. ההנחה היא שכשאנחנו קובעים לעצמנו מטרות עיקריות, יש לנו שליטה רבה יותר על הפעולות לאורך הדרך וסיכויים גבוהים להגיע ליעד מתוך ערפל האירועים שמתרחשים סביבנו. המורה המאמן יוכל לעזור לתלמידיו לגבש תכנית פעולה מפורטת בנוגע ליעדים שלהם בבית הספר. מתוך למידה זו ירכוש התלמיד ארגז כלים לניהול עצמי יעיל בתחומים שונים ובתקופות שונות בחייו.

היתרון המיידי הוא בהעברת האחריות אל התלמיד- לא עוד המורה המנדנד על הכנת שיעורים, חיפוש חומר רלוונטי באינטרנט וכו', אלא התלמיד הוא לומד עצמאי עם הכוונה של המורה המאמן. היתרון לטווח הרחוק הוא שהתלמיד רוכש כלי לניהול עצמי יעיל, שהופך להיות חלק ממנו ועוזר לו לצלוח תקופות פחות וודאיות בחייו.

תהליך האימון המוצע למורים הנו אימון הקונפלואנטיTM  לנוער שפותח על ידי ד"ר עודד בן מנחם וחברת "סביבות למידה" במיוחד למערכת החינוך. שלביו הם:

  1. לגלות:
    בשלב הגילוי הלומדים פועלים לאתר ולזהות "ליבה חיובית" בעצמם. ליבה חיובית היא מרחב פנימי המאפשר טרנספורמציה. זהו מרחב המאפשר למחשבה חדשה להיכנס, לרעיון חדש להופיע, לרגש חדש להתבטא ללא שיפוט. זהו מרחב פתוח ללא שיפוט ללא בלימה וללא ביטול. מרחב זה נותן מקום לצמיחה, התחדשות וטרנספורמציה. גישה זו השואבת כוחה מה"פסיכולוגיה החיובית", מאירה את כוחות הנפש, מחזקת את בפרט מביאה אותו למצב של יעילות תפקודית בכל מישורי חייו.
  2. לחזות:
    זהו שלב יצירתי בו מתאמנים נעזרים בליבה החיובית ועוסקים בחלימה ודמיון "מה יכול להיות"? בטווח הקרוב והרחוק . בשלב זה מתפתחים רעיונות, דימויים, ותפיסות אשר מביאים לפיתוח תמונת מצב עתידית ברורה. תמונת מצב עתידית זו ("חזון"), יש בה יכולת להביא לעיצוב מצב רצוי בעתיד.
  3. לתכנן:
    בשלב זה שוב נעזרים בליבה החיובית ומכינים תכנית פעולה ומפת דרכים למימוש המצב הרצוי.
  4. להגשים:
    זהו שלב הפעולה והיישום של הרעיונות והתוכניות לכלל מציאות קיימת המבטאת הצלחה.
  5. להסתייע:
    כדי לממש ולהגשים את החזון הלומד מגייס ומסתייע בסביבות תומכות. סביבות אלה יכולות להיות: פנימיות כמו עוצמות , יכולות וכישורים המתבטאים בליבה החיובית, ו/או סביבות חיצוניות כמו אנשים, ידע, טכנולוגיה ועוד. היכולת להסתייע חשובה כמרכיב מרכזי בהתנעת כל שלבי התהליך.

המודל שלפניכם היענו מודל רשתי. הנחת היסוד שלנו היא שאימון אינו תהליך ליניארי. הוא תהליך מערכתי בעל אופי רשתי. מכל שלב אפשר להמשיך הלאה וכן לחזור אחורה. המרכיב המרכזי במודל הרשת הוא "להסתייע" ומצביע על חשיבות פיתוח הליבה החיובית והסביבות התומכות.

באימון הקונפלואנטי לנוער המורה שפותח על ידי המרכז לאימון קונפלואנטי המאמן המשלב העברת ידע בתחום הדעת בו הוא מומחה, עם העברת מיומנויות לניהול עצמי אפקטיבי, מהווה עבור התלמיד מקפצה להתנהלות אפקטיבית גם בתקופה בה חוסר הוודאות הוא הדבר הוודאי היחיד.

 

קישורים מעניינים

אימון קונפלואנטי

אימוני צל למורים

אימון מורים להנחייה פרטנית